Ovnbagte Grøntsager med ost

 

Lækre Ovnbagte grøntsager med ost

ovnbagte grøntsager med ost

 

Ingredienser:  (4 personer)

  • 1 blomkålshoved
  • 3 porrer
  • 1 broccoli
  • 200 gram reven ost (pizzaost er ideelt)

Sådan gør du:

  1. Tænd ovnen på 200 grader
  2. Grøntsagerne skæres ud, gerne i halv store stykker – det giver den bedste konsistens
  3. Grøntsagerne koges til de er “halv møre” (ca 5 min for broccoli og blomkål – porrerne skal have ca 10 min)
  4. Læg grøntsagerne i et ovnfast fad
  5. Osten fordeles ligeligt udover grøntsagerne
  6. Sæt fadet i den forvarmede ovn i ca 15 min – indtil osten er gylden

Tip:

Du kan med fordel tilføje f.eks løg eller rødløg til dine ovnbagte grøntsager med ost.

Grønne bønner, squash og lignende gør sig også fortrinligt som ingredienser.

Bare husk at holde dig til stivelsesfri ovenjords-grøntsager – ingen rodfrugter, selv om det er fristende 🙂

Tilbehør til lækker LCHF aftensmad

Intet aftensmåltid er komplet uden lækkert og nemt tilbehør.

De måltider især om aftenen på LCHF centrerer omkring kød eller fisk.

Derfor er det vigtigt at have flere forskellige muligheder for at vælge lækkert og varieret tilbehør til sin LCHF aftensmad.

Ovnbagte grøntsager med ost er en rigtig nem og hurtigt løsning når du skal ha lavet lækkert og sundt LCHF tilbehør.

Der er masser af vitaminer, mineraler og kostfibre fra de grove grøntsager og en god portion fedt fra osten.

Ost er desuden en god made at få noget calcium ind i sin kost på.

Du kan læse lidt mere om hvorfor calcium er vigtigt her.

Når du sammensætter din LCHF aftensmad er det godt at stile efter en kombination af grove grøntsager, kød og måske en lækker salat.

På den måde er du sikker på både en spændende og varieret kost du ikke bliver træt af i længden og du får en god adspredelse af de essentielle næringsstoffer din krop har brug for.

Variation i kosten er vigtigt uanset hvilket princip du spiser efter, det er heldigvis noget alle er enige om.

Selv med en varieret kost som Nem LCHF handler om, kan alle med fordel supplere deres indtag af vitaminer og mineraler med et eller flere kosttilskud.

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Resumé
recipe image
Opskrift
Ovnbagte Grøntsager med ost
Udgivet

Tjek også

Grønkålssalat med granatæble

Denne salat er så simpel og lækker, og så passer den godt sammen med det …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *