Hjem » LCHF » Skal jeg træne for at tabe mig på LCHF?

Skal jeg træne for at tabe mig på LCHF?

 

Skal jeg virkelig træne for at tabe mig på LCHF?

Tabe sig på LCHF lækkert træningscenter

 

Det er oftest elefanten i rummet når man taler om vægttab, slankekur og livsstilændringer generelt – TRÆNING

For mange er der negative konnotationer forbundet med ordet træning – det bliver forbundet med smerte og hele tanken om at du burde og du skal

Der er ikke noget værre end ting man føler man skal gøre. Hele tanken om at du skal er nedtrykkende og særdeles umotiverende for langt de fleste.

At man samtidig forbinder fysisk smerte med det, man skal, er en sikker måde at sikre sig et dårligt forhold til træning.

Motion har en mere behagelig betydning for mange, og forbindes ofte med en behagelig gåtur ved stranden eller en frisk cykeltur.

Allerede ved at omformulere aktiviteten for os selv har vi ændret betydningen. Ved simpel forståelse af sin hjerne og dens måde at virke på er man hurtigt tættere på en aktiv livsstil.

Tilbage til spørgsmålet, skal jeg træne for at tabe mig på LCHF?

 

NEJ – træning er ikke en forudsætning for vægttab!

Det er gammel misforståelse der stammer fra energibalance-teorien i forbindelse med vægttab.

Tanken er kort og godt at det handler om kalorier ind og kalorier ud når vi snakker om vægtøgning eller tab i kroppen.

En kalorie er en varmeenhed der er defineret som den energi der kræves til opvarmning af 1 gram vand 1 grad celsius fra 14,5 °C til 15,5 °C

Hvordan relaterer en varmeenhed lige til energibalancen i min krop?

Som udgangspunkt ikke ret meget.

Det er en sød Peter Pan logik, at hvis man spiser x  kcal. og forbrænder x kcal. ved træning /hvileforbrænding = udregnet vægttab eller vægtøgning.

Der er mange faktorer der spiller ind og gør ovenstående forklaring aldeles ubrugelig, omend meget sød på en naiv og simplistisk måde.

For at nævne et par stykker:

  1. Din krop er ikke et caloriemeter – De forskellige macro-næringsstoffer optages og forbrændes i kroppen på hver sin måde – en kalorie er derfor ikke bare en kalorie.
  2. Du har ingen anelse om hvor mange kalorier du forbrænder på en given dag – det påvirkes enormt af stress, aktivitet, væskeindtag, alder etc. etc.
  3. Du skal leve i et laboratorium for at vide det nøjagtige kcal. indhold i din mad – der er udsving i kcal. indhold fra fødevare til fødevare af samme type.

Hvis kalorier er en måling af energi, må kalorier ind/kalorier ud da give fin mening?

Det lyder ligetil, – spis mindre end du forbrænder og tab dig ved at ligge i kalorieunderskud.

Udfra den teori er en kalorie jo bare en kalorie og så længe du ligger i underskud, vil du tabe dig, om du så spiser bland selv slik eller æg og bacon.

Energibalance -teorien betyder derfor også: en motor i en bil kører lige så godt på blyfri 95 som på sterin, den skal blot have en større mængde sterin i tanken – for at få det samme antal kalorier.

Set i det perspektiv er en kalorie jo ikke bare en kalorie – der er mere til energiomsætning end varmeenheder, både i din krop og i en bilmotor.

Hvis det ikke er mængden af kalorier – hvad er det så?

Det er ikke mængden af Kcal der er afgørende for om du tager på eller taber dig. Det er derimod hvor de Kcal du indtager kommer fra.

Forestil dig at din krop er et hus.

I det hus holdes der en fest.

Hvad er mest afgørende for hvad der sker med huset?

Hvor mange gæster der kommer i alt?

Eller hvem gæsterne er? Og hvordan de opfører sig i huset?

Set udfra analogien med huset, bliver det pludselig nemmere at forholde sig til at en kalorie måske ikke bare er en kalorie alligevel.

Det er altså altafgørende hvad du spiser, og ikke så afgørende hvor meget du spiser.

Hvorfor så alt det snak om kalorier i det hele taget?

Der er flere grunde til at kalorie-myten er så udbredt.

Storindustrien har fundet en let og simpel måde at fjerne fokus fra deres usunde produkter og lægge det over på forbrugerne.

Når overvægt skyldes energibalance, kan det jo ikke være  produkterne der er skyld i det, det må være forbrugerne den er gal med.

Stærke lobby kræfter og sponsoreret forskning fastholder teorien.

Det er en nem historie for folk at tro på – det er jo tegnefilms-simplistisk: energi ind minus energi ud = om du taber dig eller tager på.

Mange træner og spiser som de har fået at vide de skal, uden nogensinde at tabe de uønskede kilo.

Svaret er som regel til folk der ikke kan tabe sig, at de skal gøre det de har gjort hidtil –  Bare mere og hårdere.

Spis mindre og træn mere – simpelt men forkert..

Opsummering på det hele:

Du skal ikke træne for at tabe dig og du skal heller ikke sulte dig selv.

Grunden til at du skal træne, om du spiser LCHF eller ej er at det er en vigtig del af et sundt liv.

Træning holder krop og sind i topform og har direkte indflydelse på alt fra iltoptagelse til fordøjelse og sågar aldringsprocessen.

Dit humør bliver ligeledes påvirket i stor grad af dit aktivitetsniveau.

Man kan sige at dine følelser følger dine bevægelser og det er endnu en rigtig god grund til at træne, eller motionere om man vil, dagligt.

 

 

Print Friendly, PDF & Email
Summary
Skal jeg træne for at tabe mig på LCHF?
Article Name
Skal jeg træne for at tabe mig på LCHF?
Description
Skal du virkelig træne for at tabe dig? Læs med og få svaret på om der er en sammenhæng mellem træning og vægttab.
Author

Tjek også

Hurtig og nem LCHF aftensmad

Hurtig og nem LCHF aftensmad

Hurtig og nem LCHF aftensmad Aftensmaden skal nogen gange gå stærkt, også på LCHF. Her …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *